Blog

Studiemodel Engelberg Tourer debuteert op Autosalon Genève

Op de Autosalon van Genève presenteerde Mitsubishi de nieuwe Engelberg Tourer. Het studiemodel beleefde zijn wereldpremière en maakt gebruik van geavanceerde, in eigen huis ontwikkelde technologie op het gebied van elektrificatie en vierwielaandrijving.
 


De Engelberg Tourer heeft een Twin Motor 4WD plug-in hybrid EV (PHEV). Zoals zijn naam doet vermoeden staat het model garant voor een uitstekende tractie en een vertrouwenwekkend rijgedrag op alle typen wegdek en in alle weersomstandigheden. Deze eigenschappen worden gecombineerd met een groot elektrisch bereik, dat kenmerkend is voor een PHEV en waarmee trips naar afgelegen gebieden zonder oplaadmogelijkheden mogelijk zijn. Dankzij de slimme plaatsing van alle systemen biedt de SUV een ruime cabine met drie zitrijen en een variëteit aan opbergmogelijkheden.

De Engelberg Tourer is ontworpen als elegante en functionele SUV boordevol Mitsubishi-kenmerken. De carrosserie straalt de kracht en betrouwbaarheid uit die hoort bij een auto waarmee je elk type wegdek kunt trotseren. Het ruime interieur is ontworpen om meerdere passagiers comfortabel te vervoeren en biedt een hoog niveau van kwaliteit en functionaliteit door extra aandacht voor detail. Zaken die bijdragen aan de stoere SUV-uitstraling zijn de mistlampen op de automatisch te openen en sluiten dakkoffer en beschermdelen onder de voor- en achterbumper.

Technologie 
Voor de aandrijving van de Engelberg Tourer gebruikt Mitsubishi het Twin Motor PHEV-systeem uit de Outlander PHEV. Dat systeem is op alle onderdelen geoptimaliseerd met nieuwe technologie voor elektrificatie en vierwielaandrijving. Bovendien zorgt de combinatie van PHEV-aandrijving en connected car-technologie voor nog betere prestaties en extra gemoedsrust in alle weersomstandigheden.      
 
De Engelberg Tourer maakt gebruik van een PHEV-aandrijfsysteem dat past bij een topklasse SUV van de volgende generatie. Het batterijpakket met een grote capaciteit is gemonteerd in de bodem, in het midden van de auto. Het Twin Motor-systeem bevat een krachtige, hoog efficiënte motor op de voor- en achteras, maar is zodanig compact gemonteerd dat een royaal interieur met drie zitrijen mogelijk is.

De 2,4-liter benzinemotor is specifiek ontwikkeld voor toepassing in een PHEV. In hybridemodus fungeert de motor als een krachtige generator met een hoog regeneratievermogen, terwijl de grotere cilinderinhoud zorgt voor een stillere loop en een gunstiger brandstofverbruik. Behalve de hogere efficiëntie van het gehele PHEV-aandrijfsysteem maakt de Engelberg Tourer ook gebruik van andere technieken om het verbruik te reduceren, zoals een actieve grille met lamellen,die automatisch sluiten voor minder luchtweerstand.

De elektrische actieradius van de Engelberg Tourer bedraagt meer dan 70 km (volgens WLTP). In combinatie met een volle tank benzine bedraagt de totale actieradius meer dan 700 km (volgens WLTP). Hiermee kunnen bestuurder en passagiers nog langer genieten van het soepele, krachtige en stille rijgedrag van een EV.
 
4WD-systeem
De Engelberg Tourer maakt gebruik van Mitsubishi's permanente Twin Motor vierwielaandrijving, met krachtige motoren die de voor- en achteras aandrijven. Het systeem profiteert van de kennis en ervaring die is opgedaan met de Lancer Evolution. Het 4WD-systeem is voorzien van Active Yaw Control3 om de aandrijfkrachten tussen de voorwielen te verdelen. Deze componenten werken samen met het geïntegreerde Super All-Wheel Control (S-AWC) controlesysteem dat zorgt voor een drastische verbetering van de dynamische prestaties.

Het Twin Motor 4WD-systeem biedt een voortreffelijke respons op het gebied van krachtverdeling en onderscheidt zich dankzij de onmiddellijke koppelafgifte, bekend van elektrische auto's. De koppelverdeling tussen de voorste wielen verbetert de rijprestaties en zorgt voor een mate van wenbaarheid en wegligging dat ondenkbaar is voor dit formaat auto. Het verhoogt ook de stabiliteit door wielslip op onverhard of glad wegdek te verminderen en altijd het juiste hoeveelheid koppel naar de wielen te sturen.
 
Connected car-systeem
Als de bestuurder een bestemming invoert in het geïntegreerde navigatiesysteem, selecteert het connected car-systeem de ideale rijmodus op basis van de weersomstandigheden, de topografie, het verkeer en het type wegdek. Het stuurt ook het energiemanagementsysteem en S-AWC-systeem aan voor een comfortabel en veilig weggedrag in alle omstandigheden en maximale brandstofefficiency.