Blog

Tanken verandert: Euro95 wordt E10 vanaf 1 oktober

Wie vanaf vandaag zijn auto voltankt, doet dat waarschijnlijk met een andere brandstof dan voorheen. Sinds dinsdag 1 oktober zijn tankstations in Nederland namelijk verplicht om E10-brandstof aan te bieden. Veel pompen waar je eerst Euro95 kon tanken, zijn over op E10. 


Euro95 is voor eigenaren van een benzineauto welbekend. Bij Euro95 wordt benzine voor maximaal 5% gemengd met ethanol. De nieuwe brandstof E10, de naam zegt het al, bevat maximaal 10% ethanol en is daarmee milieuvriendelijker dan Euro95, want de CO2-uitstoot is lager.

In de ons omringende landen is E10 dan ook al langer verplicht. In Duitsland wordt E10 op grote schaal aangeboden en in Frankrijk en België is de traditionele Euro95 zelfs niet tot nauwelijks meer te verkrijgen. 

Meeste auto’s geschikt
Ga je als bestuurder van een benzineauto iets van deze ‘nieuwe’ benzine merken? Dat hangt af van de auto die je rijdt. Voor moderne auto’s vormt E10 als brandstof geen enkel probleem. Volgens de ANWB is circa 90% van de benzineauto’s geschikt voor E10. Dat geldt ook voor Suzuki (vanaf 1991), Mazda (vanaf 2002) en Mitsubishi (alle modellen, behalve degene met een GDI-motor).

Check!
Een kleine groep, zo’n 600.000 benzineauto’s, kun je niet voltanken met E10. Vooral wat oudere modellen – die van voor 2000 en vooral oldtimers – zijn kwetsbaar voor de nieuwe brandstof. Als een ongeschikte auto te veel kilometers maakt op E10, worden kunststoffen en metalen aangetast. Die problemen doen zich echter pas voor na zo’n 25.000 km. Als je een keer per ongeluk E10 tankt in een ongeschikte auto, hoef je je dus niet meteen zorgen te maken. Wil je zeker weten of jouw auto E10 kan tanken? Voer dan je merk en model in op E10check.nl.

Wie hoopt dat E10 goedkoper is dan Euro95, komt bedrogen uit. De overstap naar E10 betekent namelijk niet dat brandstof een andere prijs krijgt. Groter dan één of twee cent zal het verschil niet zijn.